Wednesday, August 28, 2013

story#2# Pesanan Imam Syafie

SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah,

beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat Islam seluruhnya. Berikut
ialah kandungan wasiat tersebut:
...

"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara."

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat
persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL
PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI
NERAKA PADA HARI AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA
SYURGA)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI S.A.W
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

 
maka, jom kita bykkn harta kita disana :)

 
haaa..kannnn...kita yg kene kasik gerak duluu
 
 
*ok..lepas ni apa shj yg aku jmpa kt fb
yg aku rasa bermanfaat dn boleh dipanjangkan aku akan letak pada #story# ni
moga aku dpt ingt apa yg aku baca
dan buat kalian yg membaca juga
 
jom kita baca dn tmbh ilmu dn AMALKAN
:)

story #1 # Taubat Seorang Peminum Arak

TAUBAT SEORANG PEMINUM ARAK

Pada suatu hari,
Khalifah Umar ibni Khattab berjalan-jalan di lorong-lorong dalam kota Madinah.
Apabila sampai di persimpangan jalan,...

Beliau terserempak dengan seorang pemuda yang membawa kendi.
Ini menimbulkan sangkaan buruk Umar terhadap pemuda itu.
Lantas Umar menyoal,
"Apa yang engkau bawa itu?"
Dalam keadaan ketakutan pemuda itu terketar-ketar menjawab,
"Madu, wahai Umar.."
Sebenarnya pemuda itu sedang membawa kendi arak.
Selepas berkata demikian,
timbul perasaan insaf di hatinya untuk bertaubat dari minum arak.
Dia menyesal melakukan perbuatan yang ditegah agama.
Dia benar-benar berharap sambil berdoa supaya Khalifah Umar tidak memeriksa isi kendi itu.
Namun Khalifah Umar tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh pemuda itu;
lalu mengambil kendi itu untuk diperiksa.
Doa pemuda itu dikabulkan Allah.
Apabila diperiksa,
Baginda Umar dapati di dalamnya terdapat madu.
Allah menukarkan arak menjadi madu.
Dengan demikian pemuda itu terselamat dari tindakan Khalifah.
Semenjak peristiwa itu,
pemuda itu bertaubat dan berjanji tidak akan meminum arak lagi.


MORAL & IKTIBAR
Allah Taala sentiasa memperkenankan doa orang yang bertaubat ikhlas kepadaNya

Setiap pemimpin mestilah bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan oleh rakyat yang dipimpinnya.

Setiap pemimpin akan disoal mengenai kepimpinannya

Kebajikan yang dibuat ikhlas kepada Allah menghapuskan dosa kejahatan yang dibuat sebelumnya.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*moga bermanfaat..taubatlah selagi mampu..selagi punya masa..lembutkanlah hati kita dgn zikirullah...astagfirullah..
 

 

#copy from seindahcintaislam.blogspot

Tuesday, August 27, 2013

random 24#setelah sekian lama

bismillah
 
alhamdulillah
kerna masih diberi peluang utk hidup lagi pada 20 Syawal 1434H ini
alhamdulillah
peluang utk kita sntiasa bertaubat itu masih terbuka utk kita
:')
 
 
ok
mood raya
bulan syawal masih lg bersama kita
tp ramadhan sentiasa dirindui..
 
 
Alhamdulillah syawal kali ini disambut serderhana bersama family tersyg
kali ni raya lebih terasa meriah
dan byk yg diakukan dgn family
sonok!!
hahha
mana tak nya
dah lama x siang ayam..sekali siang ayam dn basuh ayam 40 ekor dn dlm keadaan air tak derrrrr
haha
mmg mencabar la.
dgn membasuh pinggan mangkuk 2 hari punya stok*sb xde air kan*
bila air ada, semua menda nk kene buat dgn pantasnya
maka
klai ini raya agak sederhana tp pada aku meriah
mgkn kali ini rsanya lebih lain sikit sb dkt dgn mak kan
ramadhan aku kali ini di rumah
alhamdulillah
aku sgt bersyukur dgn nikmat ini
tp aku mmg kene syukur sgt
sb dpt mak macam mak aku
haha
mana tak nya
haisshh
aku agak ada byk komitmen sejak berpindah ke jengka
aku tak jd rs tp aku join komitee lain pula
hahah
mak pun ada sikit bising sb seminggu je kot weekend aku kt umah
yg lain mesti ada hal

tak pe
mak tahu
kenapa aku buat semua ni
aku masih punya peluang utk memberi
kpd mereka
maka, akan aku teruskan
kerna ALLAH semata-mata
amin..

selepas raya
aku terus ke utara
dan smlm baru pulang dr timur
alhamdulillah
byk yg aku belajar dr kedua dua zon ini
yg plg penting

MENDIDIK HATI AKU UTK MNJADI LEBIH SABAR DLM MENDIDIK
DAN
SABAR DALAM SABAR
:)

bukan mudha utk kita menjaga dn ingtkn hati kita utk snetiasa memberi kernaNYA
tp
ianya tidak mustahil
kita kene sentiasa ingt
apa yg kita ckp
keluar dr mulut kita
yg dilihat mereka smua hebat itu
bukan dtg drp kita
tp dgn izinNYA
DIA mmberi ilham dn kelebihan kpd kita dlm menyusun kata2 itu
dalam mendidik mereka
dan mendidik diri kita
jujur aku katakan
aku sgt takut
bila respond drp mereka kali ini seperti macam..astagfirullah
ianya bukan suatu perkara yg mudah
moga aku sntiasa dijauhkn drp perasaan riak takabur dan ujub
nauzubillah
biarlah
hati aku
tindakan aku
tenaga aku
perckapan aku
perkongsian aku
semata-mata kerna ALLAH
kerna ALLAH
kerna ALLAH
aku memberi
selagi mampu
aku mendidik dilapangan ini
dan aku juga perlu mengisi diri aku
dgn ilmu
yg maish byk perlu aku ambil tindakan
moga segalany bermanfaat
terima kasih ALLAH
Alhamdulillah :')


rasanya itu sahaja yg aku mahu tulis kali ini
aku nk balik
jmpa mak
huhuh
lama tinggal mak ni

ok.
semoga kalian semua yg sy sentiasa syg itu
berada dlm lindunganNYA selalu
syg kalian semua
dan anda juga ;)


*dpt singgah ke pantai batu burok Terengganu...waa..bessttt...bila nk cuti2 Malaysia ni..huuh*

 
ayuh..kita menjadi org yg berbakti kernaNYA :)
 

 
not only for the past..but also for the right things that we could have done but never did..
astagfirullah:'(

 
thank you ALLAH
ats semua nikmat ini
nikmat pertemuan
nikmat rindu
nikmat memberi
nikmat menerima
nikmat semua yg telah aku rasa ini :')
 
 


 

random#25# never grow old

ROSE

"An 87 Year Old College Student Named Rose
The first day of school our professor introduced himself and challenged us to get to know someone we didn’t already know.
I stood up to look around when a gentle hand touched my shoulder. I turned round to find a wrinkled, little old lady beaming up at me ...
with a smile that lit up her entire being.
She said, “Hi handsome. My name is Rose. I’m eighty-seven years old. Can I give you a hug?”
I laughed and enthusiastically responded, “Of course you may!” and she gave me a giant squeeze.
“Why are you in college at such a young, innocent age?” I asked.

 She jokingly replied, “I’m here to meet a rich husband, get married, and have a couple of kids…”
“No seriously,” I asked. I was curious what may have motivated her to be taking on this challenge at her age.
“I always dreamed of having a college education and now I’m getting one!” she told me.
After class we walked to the student union building and shared a chocolate milkshake. We became instant friends. Every day for the
next three months, we would leave class together and talk nonstop. I was always mesmerized listening to this “time machine”
as she shared her wisdom and experience with me.

 Over the course of the year, Rose became a campus icon and she easily made friends wherever she went. She loved to dress up and she reveled in the attention bestowed upon her from the other students. She was living it up.
At the end of the semester we invited Rose to speak at our football banquet. I’ll never forget what she taught us. She was
introduced and stepped up to the podium.

 As she began to deliver her prepared speech, she dropped her three by five cards on the floor. Frustrated and a little embarrassed she leaned into the microphone and simply said, “I’m sorry I’m so jittery. I gave up beer for Lent and this whiskey is killing me! I’ll never get my speech back in order so let me just tell
you what I know.”

As we laughed she cleared her throat and began, “We do not stop playing because we are old; we grow old because we stop
playing. There are only four secrets to staying young, being happy, and achieving success. You have to laugh and find humor every day.

 You’ve got to have a dream. When you lose your dreams, you die.
We have so many people walking around who are dead and don’t even know it!There is a huge difference between growing
older and growing up.
If you are nineteen years old and lie in bed for one full year and don’t do one productive thing, you will turn twenty years old.
If I am eighty-seven years old and stay in bed for a year and never do anything I will turn eighty-eight.
Anybody can grow older. That doesn’t take any talent or ability. The idea is to grow up by always finding opportunity in change.
Have no regrets.
The elderly usually don’t have regrets for what we did, but rather for things we did not do. The only people who fear death are those
with regrets.”

She concluded her speech by courageously singing “The Rose.”
She challenged each of us to study the lyrics and live them out in our daily lives.
At the year’s end Rose finished the college degree she had begun all those years ago. One week after graduation Rose died
peacefully in her sleep.
Over two thousand college students attended her funeral in tribute to the wonderful woman who taught by example that it’s
never too late to be all you can possibly be .When you finish reading this, please send this peaceful word of advice to your friends and family, they’ll really enjoy it!
These words have been passed along in loving memory of ROSE.
REMEMBER, GROWING OLDER IS MANDATORY. GROWING UP IS
OPTIONAL.
We make a Living by what we get, We make a Life by what we give."
 
 
*COPY PASTE FROM FB*
 
 


Tuesday, August 6, 2013

masih adakah ramadhan?

bismillahirahmannirahim

alhamdulillah
bersyukur
kerna masih dpt bernafas
dan bertaubat utk hari ini
:')

28 ramadhan 
sudah
tinggal beberapa hari  lagi kita dlm bulan mulia ini
aku rasa
ramadhan kali ni agak berbeza
antara sbbnya;
1.duk kt umah
2.ada dgn mak
3.xde dgn yg x sepatutnya
4.focus lebih pd diri
5.byk dpt simbahan air

tu antaranya lah kan
aku bersyukur
dlm keadaan aku mcm ni
ALLAH masih dan sentiasa ada
dan msih tak jemu mmberi nikmat
dan
sbg hamba yg hina
aku malu sgt
malu krna aku selalu buat silap
dna alpa
astagfirullah

betullah
bukan mudah
utk kekal istiqamah
dn utk kekal istiqamah itu sbnrnya perlukan ilmu dn kekuatan
ilmu diperlukan agar kita sntiasa dpt recharge diri kita
ilmu dr sumbr yg tidak dpt lagi dinafikan kbenarannya, ALQURAN.
 kekuatan pula
adalah dtg dr kuatnya hubungan kita dgn ALLAH

ALLAH
mmg sgt cliche kan bila kita susah hati
runsing
serabut
kita akn ckp
'g la solat'
'tgk balik hbgn dgn ALLAH'
org akn kata..alaaa..ni nasihat lapuk
haaa..masalahnya
yg lapuk pun x leh wat lg kot...
*dush-simbah air sebaldi*
 dah mmg fitrah kita
kembali kepada Pencipta kita
kembali kpd fitrah kita
yup
U-TURN
kembali lah kepada ALLAH
ALLAH tak pernah tinggalkn kita
tp
kita
?
kita mmg pernah tinggalkan ALLAH
dan mgkn juga selalu
kerap
dan
byk kali?
astagfirullah

ayuh
dgn baki bersisa lg
ramadhan kali ini
kita bykkn istighfar
dan hargai masa utk ibadat
jom
masih ada masa
kerna
belum tentu
kita akan berjmpa dgn ramadhan akan dtg
dan
belum tntu lg
masih ada ramadhan utk kita

sekian
utk first post ini